Mad Men: seizoen 4

by Jules Janssen • 2010-07-25

Vanavond begint in de VS het vierde seizoen van de beste serie die momenteel op tv is: Mad Men. Vara zendt de serie hier in NL uit, maar loopt – vanzelfsprekend – een beetje achter. Via bol.com ben je sneller up-to-date. Mensen met een iTunes US account kunnen de dag na de uitzending direct iedere aflevering downloaden.
Om weer in de stemming te komen hier alvast een samenvatting van alle gevatte openingszinnen in de voorgaande drie seizoenen. Voor iedereen die de serie nog nooit heeft gezien: een handige samenvatting in de vorm van een periodiek stelsel.

iPad

by Jules Janssen • 2010-07-22

Vanaf morgen gaat Apple’s nieuwste gadget – de iPad – ook hier in Nederland over de toonbank. Ik heb het geluk gehad al een kleine twee maanden met het ding te mogen spelen. Eén woord: geniaal. Voor iedereen die van plan is het apparaat te gaan aanschaffen heb ik daarom een lijstje gemaakt met de nuttigste apps.

De bovenstaande applicaties zijn natuurlijk al zeer de moeite waard, maar de twee apps die van de iPad voor mij een onmisbaar apparaat hebben gemaakt zijn ‘Instapaper’ & ‘Reeder’. Zoals misschien bekend, ben ik een uiterst grote fan van RSS feeds. Om de verschillende sites die ik volg – as we speak een nette 105 stuks – netjes te verzamelen gebruik ik al sinds jaar en dag Google Reader. Tot voor kort was dat ook de plek waar ik deze feeds dan weer tot mij nam, zowel op de desktop als de iPhone. Prima allemaal.

Tot je de iPad in handen hebt. Dan weet je gewoon dat het beter kan. Ook voor de iPad had Google direct een aangepaste versie van hun Reader klaarliggen, net als eerder voor de iPhone en soortgelijke apparaten, maar vooral het ontbreken van een offline mogelijkheid is daar erg storend. Op zoek naar een betere RSS lezer dus, met het vereiste dat deze wel met mijn Google Reader abonnement moet samenwerken. In de zoektocht naar de ideale client passeerden ‘FeeddlerRSS’, ‘NewsRack’, ‘Headline’ en ‘BLNS’ de revue, maar geen van deze was optimaal. De een had een vervelende interface, de ander geen mogelijkheid om een artikel in Safari te openen of door te sturen naar Instapaper.

En toen was daar ineens Reeder: offline caching, prachtige & intuïtieve vormgeving, Twitter integratie, Instapaper integratie, Delicious integratie en ga zo maar door. En dat voor nog geen vier Euro’s. Absoluut dé beste aankoop voor iedere iPad.

En dan – ik heb de naam al enkele keren laten vallen – Instapaper. Instapaper is een service waarmee je artikelen van websites kunt ontdoen van alle zooi er omheen. Navigatie, advertenties, decoratieve fratsen, dat soort dingen. Deze service is toegankelijk vanuit je desktop browser, maar dus ook op iPhone & iPad. Alle artikelen die je markeert als ‘read later’ (met één simpele druk op de knop) worden in jouw account opgeslagen en automatisch met al je apparaten gesynchroniseerd. Het klinkt vooralsnog misschien wat complex, maar geloof mij, dit soort dingen maken de iPad onmisbaar. Ideaal om op de bank, in bed, in de trein en in het vliegtuig op je gemak te kunnen lezen.

Psychic Glass

by Jules Janssen • 2010-07-18

Een glas dat tekstueel weergeeft welke inhoud het bevat. Nuttig is het in de meeste gevallen niet, maar leuk is ‘t wel. De Servische ontwerper Damjan Stanković ontwierp de ‘Cypher‘, die ongeveer dat voorgaande doet.

Nog inventiever en vooral ook nuttiger zijn enkele van zijn andere ontwerpen en concepten zoals het verkeerslicht dat aangeeft hoe lang je nog voor rood staat en een vork waarmee het makkelijker wordt om spaghetti te eten. Zeer de moeite waard om zijn concepten eens te bekijken en check vooral ook zijn presentatie waarin nog enkele andere producten worden getoond worden (een peper-en-zout dispener ‘Shizofrenik & Paranoik’ en de zwevende lamp ‘Saint’). De vraag is alleen waar die dingen te koop zijn.

Twee juweeltjes

by Jules Janssen • 2010-07-16

Het is vrijdag, tijd voor twee filmpjes om te lachen dus.

Fijn weekend.

Greatest Movie Insults

by Jules Janssen • 2010-07-12

Op een dag als vandaag wordt er gescholden. Terecht natuurlijk. Het had zo mooi kunnen zijn. Mocht u nou ook een partij willen gaan schelden om de frustatie van u af te werken, maar mist u het juiste vocabulair? Deze video met de ‘greatest movie insults of all time‘ is een ware bron van inspiratie. Bonus tip: The Periodic Table of Swearing. Handig.

Best of Vuvuzela

by Jules Janssen • 2010-06-22

De WK naderen inmiddels het einde van de voorrondes, maar nog steeds wordt er elke dag gezeurd over het schitterende cultuurproduct dat Vuvuzela heet (zelfs Hitler is er niet blij mee). Hoogste tijd om de andere kant van de vernuftige toeter onder de loep te nemen. Het apparaat is namelijk ook een bron van inspiratie geweest voor allerlei (best) grappige nieuwe producten. Zo is Vuvuzela.fm natuurlijk een must voor op elk kantoor, check je bij de Vuvuzela Game hoe lang jij het vol houdt met die herrie en dan is er nog de ‘Vuvuzela Time‘, waarmee je ongestoord het hele internet kunt afstruinen onder het genot van het welbekende deuntje. De slimste van allen is de uitvinder van het instrument die ondertussen op zijn zelf gecreëerde markt binnenloopt met oordopjes.

Voor diegenen die het gemist hebben: De toeter is zelfs in New York doorgebroken en ook Algarijnen zijn onverdeeld fan van de Vuvu

En tenslotte de instructies voor correct Vuvuzela gebruik:

Stilte voor de storm?

by Jules Janssen • 2010-06-02

Het gros van de 3 onregelmatige lezers van dit plekje hebben de hoop waarschijnlijk inmiddels opgegeven, maar ik durf u te garanderen dat er betere tijden aankomen. Het is hier inderdaad weer oorverdovend stil geworden de laatste tijd. Verdacht geruisloos. Uitgestorven, zo lijkt het. Maar niets is minder waar.

In de tussentijd is er natuurlijk op de eerste plaatst een hele berg werk verzet geworden. Prachtige projecten staan op het punt de wijde wereld in geschoten te worden. Daarnaast heb ik tussen de werkzaamheden door ook af en toe een tripje over ons internet gemaakt. En daar staan veel dingen op joh! De prachtigste verhalen die ik u simpelweg niet mag onthouden. En daarover dus later meer. Als voorproefje op dat alles een artikel over Conficker: de ‘worm’ waarmee zo ongeveer elke Windows PC (toch bijna 70% van de bezoekers van deze site) besmet is. Let op: dit is materie met een redelijk nerd-gehalte. Mocht het internet de komende dagen dus overleven dan ziet u me hier waarschijnlijk op korte termijn terug voor allerlei leuke nieuwigheidjes.

WK2010

by Jules Janssen • 2010-04-12

Na het spectaculaire voetbal dat we de afgelopen week hebben mogen aanschouwen is iedereen er wel van overtuigd dat het een schitterend WK gaat worden  deze zomer. Om compleet up-to-date zijn van het speelschema voeg je dit daarom toe aan je persoonlijke agenda of voeg de complete WK2010 agenda met één simpele klik direct toe aan je iCal / Outlook / iPhone.

Online drum kit

by Jules Janssen • 2010-03-28

Mochten jullie je hebben afgevraagd waar je mij een hele zondagmiddag mee kunt bezig houden: een online drum-kit als deze dus. Helaas ontbreekt een ‘record’ optie, want ik heb me toch al een aantal instant-klassieker electro beats eruit gepompt de afgelopen uurtjes.

iPad & Magazines

by Jules Janssen • 2010-03-19

De iPad ligt nog nergens in de winkel, maar het product heeft nu al een gigantisch aantal ‘industry-changing‘ predikaten opgeplakt gekregen. De gehele print wereld (kranten & magazines) gaat op dit moment door een niet al te makkelijke tijd en velen binnen die sector hopen dan ook dat de iPad de omzetten weer omhoog kan krikken. Het grote voorbeeld is natuurlijk iTunes waarmee Apple destijds de muziek-industrie nieuw leven inblies nadat deze door Napster en MP3 zogenaamd om zeep was geholpen.

Het begint met een publishing-industrie – net als de muziek-industrie overigens – alle ‘problemen’ alleen maar te lijf gaat met een heleboel angst en gekke fratsen, in plaats van te komen met innovatie die het de moeite waard laat zijn om daadwerkelijk hun product te kopen. Extra accijns op lege cd’s, hogere album-prijzen, gigantische rechtzaken tegen een vrouw die 24 liedjes downloadde en nu de krantensites die geld willen gaan vragen terwijl de buren (ongeveer) dezelfde content voor noppes aanbieden. Echt een duidelijk idee van de markt en de reden waarom klanten wegblijven / afhaken lijkt er niet te zijn.

En dan is er dus de iPad. Dankzij dit ding zou alles moeten veranderen. Ik heb geen idee of dit gaat lukken, maar het is in elk geval goed om te zien dat de geprinte media outlets hun materiaal ineens op een compleet andere manier gaan benaderen. Sports Illustrated gaf reeds eind vorig jaar een voorbeeld van hun plannen. In hun visie worden magazines op tablets een soort apps. Ook onderzoeksbureau Bonnier heeft een concept in elkaar gezet voor het nieuwe formaat.
Op dit moment het meest indrukwekkend vind ik de demo van ViV magazine en hun digitale publicatievorm.

Helaas komt de iPad voorlopig nog niet in Nederland, maar over een kleine maand zal gaan blijken of de oude vertrouwde gedrukte media zichzelf nieuw leven in kan blazen met behulp van Apple’s nieuwste vinding.

Why not?

by Jules Janssen • 2010-03-15

Een aantal maanden geleden schreef ik op deze zelfde plek over de samenwerking tussen Wally & Hermes in de bootjeswereld. Sindsdien ben ik natuurlijk keihard gaan sparen om zo’n ding binnen te kunnen slepen, maar het schijnt allemaal voor niets te zijn geweest. De twee bedrijven hebben de mooie samenwerking helaas al weer beëindigd. Een ‘gewone‘ Wally dan maar?

via @quotenet

Webdesign & Fireworks

by Jules Janssen • 2010-03-11

Tegenwoordig lijkt het erop of iedere halve gare met een illegaal Photoshop kopietje zichzelf ‘designer’ mag noemen. En dan ook direct het hele scala omvattend: logo’s, huisstijlen, posters, websites, interfaces, producten, visitekaartjes, verpakkingen, auto’s, inrichtingen. Als het maar in de verste verte iets met tekenen te maken heeft kan deze designer er mee aan de slag. Tijdens mijn werk, maar ook met het zien van andermans werk, loop ik telkens weer tegen slechte producten van deze zogenaamde designers aan. Gelukkig heb ik er zelf alleen ‘last’ van als het om webdesign gaat. Twee dingen die me op zijn gevallen:

Allereerst: Photoshop is niet bedoeld voor webdesign! Deze zal er waarschijnlijk niet meer uit te krijgen in de designer-wereld, maar uiteindelijk is Photoshop natuurlijk gewoon een tool om foto’s te bewerken, niet om user interfaces / webdesigns mee in elkaar te zetten. Al dat sub-pixel gedoe is hartstikke leuk voor je print uitdraai, maar simpelweg onmogelijk op het web. Het werken met Photoshop maakt een designer overigens absoluut niet meer of minder goed, maar ze gebruiken wel de verkeerde tool voor hun werk. Wat dan wel? Fireworks! Inmiddels is Fireworks ook een onderdeel van het Adobe CS pakket (ooit begonnen als Macromedia product) en dit is onbetwist de beste tool for the job. Tip: slice je ontwerp één keer in Fireworks en je wil nooit meer terug naar Photoshop.

Ten tweede: bestandsformaten! Er zijn grofweg 3 bestandsformaten voor afbeeldingen die geschikt zijn voor het web, waarom weet dan nog de helft van deze so-called designers niet hoe deze verschillen? Hier een kleine samenvatting:

Meer info vindt u hier (helaas icm Photoshop).

De Lange & Coen Gorter

by Jules Janssen • 2010-03-08

Alhoewel het op dit blog even stil leek te worden is het dat achter de schermen alles behalve geweest. De afgelopen tijd is er weer keihard gewerkt om het internet stukje bij beetje steeds leuker / mooier / beter te maken. Twee resultaten van dit geploeter hebben inmiddels het daglicht gezien en zijn klaar voor het grote publiek.

Allereerst ‘J.B. De Lange‘, leverancier van natuurlijke grondstoffen als oliën, aroma’s en parfums. Meneer De WIT tekende voor de nieuwe huisstijl en het ontwerp en ik heb gezorgd dat dit plaatje nu het wereldwijde web op geslingerd is.

Ook Coen Gorter, Interieur & Concepten was toe aan een nieuwe website. Hier zorgde het team van Ni Concept & Design voor een nieuw design en wederom kreeg ik de taak om het geheel technisch werkend te krijgen.

Twee mooie projecten voor twee mooie klanten. Ga zeker eens een kijkje nemen. En mocht u nou ook op zoek zijn naar zo een hippe online presentatie, twijfel niet en neem contact met me op.

OK Go

by Jules Janssen • 2010-03-06

Hoewel MTV de laatste 5 jaar niet één video-clip meer heeft uitgezonden blijft de videoclip voor sommigen gelukkig nog een waar kunststukje. Je kunt natuurlijk een (bijna) naakt vrouwpersoon wat laten lipsyncen terwijl ze allerlei wulpse bewegingen maakt om te verhullen dat hun muziek waardeloos is. Wat je ook kunt doen is iedere keer weer iets compleet vernieuwends neerzetten. Meet de mannen van OK Go, die dit elke keer weer lijkt te lukken. Hun grote doorbraak bereikten de heren dankzij hun video voor ‘Here it goes again‘ waarin ze hun eigen wulpse dansjes uitvoeren op een serie loopbanden. Deze clip is al snel een ware internethit geworden (binnen twee weken in de all-time top 10 van Youtube). Daarna volgde al snel prachtige clips als ‘Do what you want‘ en ‘A Million Ways

Hun nieuwe ‘This too shall pass‘ is op zijn minst van hetzelfde niveau. Wederom in één shot, en wederom zeer origineel. Check ‘m hier. En omdat de mannen overlopen van energie, hebben ze direct ook maar een tweede clip gemaakt. Ook in één shot, nog origineler.

Sjors is terug

by Jules Janssen • 2010-03-04

Sjors, de mensen-manager uit de 2002 commercial van Cup-a-Soup, is terug in de nieuwe commercial van een of ander print-bedrijf en is wederom geniaal. Ook de ‘Tag on‘ is geheel in stijl.

Chatroulette

by Jules Janssen • 2010-02-10

Dit is prachtig. Chatroulette is een prachtig idee met een buitengewoon simpele uitvoering. Je gaat naar de site, zet je webcam aan en cammen maar, met totaal willekeurige, vreemde mensen van over de hele wereld die op dat moment ongeveer datzelfde doen. De meeste ‘gesprekken’ duren net iets korter dan 2 seconden, maar het levert bijzondere beelden op. Zo had ik het afgelopen kwartier het genoegen met:

Deze laatste bleef gewoon staan en was voor mij het teken om de stoppen met deze gekkigheid. Tijdens al deze chat-sessies werden er om precies te zijn ook 3 woorden gepraat, door de andere partij, in alle drie de gevallen ‘hi’.

Doen man. Waarschijnlijk niet in alle gevallen ‘safe for work’.

Best bottom in the world

by Jules Janssen • 2010-02-08

American Apparel, de grootste kledingmaker en verkoper van de Verenigde Staten, staat bekend om haar controversiële reclame uitingen en marketing campagnes. Het meest recente wapen uit hun PR stal is de ‘best bottom in the world’ competetie. Ze zijn dus op zoek naar het mooiste stel billen op deze aardbol. En wie bent u om daar niet uw deskundige mening over te geven? Stemmen dus, rap.

Geen zorgen, dit is nog redelijk ‘Safe for Work’ allemaal. En uiteindelijk is het natuurlijk gewoon research naar moderne marketingtechnieken.

Global Warming?!

by Jules Janssen • 2010-02-07

Stel je voor hoe koud het zou zijn zonder global warming.
Opeens is die Al Gore nergens meer te horen. Vreemd…

Het heelal, iPad en meer

by Jules Janssen • 2010-01-30

Het is druk geweest de afgelopen week, maar dat mag natuurlijk geen reden zijn om een weekend in te gaan zonder een blog item. Hierbij dus een stel bij elkaar geraapte links die ik deze week met veel plezier heb bekeken. Graag deel ik met u het filmpje over de humor van het heelal. Een donkere vorm van humor, wel te verstaan. Uit de doeken gedaan door Dr. deGrasse Tyson.

Hipsters, ze lijken zo’n beetje de ‘internet-meme‘ van de laatste tijd. In dit geval gaat het niet over die waanzinnige dames-onderbroekjes, maar de types die er alles aan doen om er ultra-origineel uit te zien en zogenaamd niet van al die commerciële crap houden (zij betalen niet voor hun bioscoopkaartje / muziek / kleren / zonnebrilletjes?). Anyways, ze zijn hip op het interwebs, maar dan vooral om door de zeik te nemen. Zo is er al geruime tijd de site ‘Look at this F*cking Hipster‘, vol foto’s die aantonen hoe belachelijk het volk zichzelf maakt. Nu is er ook ‘Unhappy Hipsters‘ en ‘Hipsters have to pee‘. Leuk kijkvoer.

Dan natuurlijk de iPad, het nieuwste speeltje van Steve Jobs en de zijnen. Op het internet overheerst momenteel vooralsnog een beetje het negatieve commentaar op het apparaat. De mensen die het ding daadwerkelijk in hun handen hebben gehad zijn daarentegen onverdeeld positief. Ik ben er voorlopig nog niet helemaal uit. Een leuk perspectief wordt geboden door een overzicht van de – vooral negatieve – commentaren net na de presentatie van de eerste iPod, nu bijna 10 jaar geleden. Inmiddels heeft Apple aangetoond hiermee een toch wel redelijk succesvol product te hebben afgeleverd.

Als afsluiter, in de categorie ‘hendig-weetje-voor-ingedutte-verjaardagen': De meeste getallen beginnen met een 1. Echt waar.

Live Apple Event Coverage

by Jules Janssen • 2010-01-26

Niet alleen staat de Panelfly website recent zeer regelmatig vermeld in allerlei design-gerelateerde omgevingen, ook zorgen ze dat je uiterst up-to-date blijft rondom het hele Apple circus dat morgen zal losbarsten. Rond de klok van 19 uur lokale Nederlandse tijd zal ome Steve het podium betreden om de zo lang verwachte en inmiddels over-gehypete tablet te presenteren. Zorg dat je niets mist, check Panelfly!
disclaimer: het systeempje dat deze live-pagina aandrijft komt uit de julesj koker.