iPad & Magazines

Door Jules Janssen • Friday 19 March 2010

De iPad ligt nog nergens in de winkel, maar het product heeft nu al een gigantisch aantal ‘industry-changing‘ predikaten opgeplakt gekregen. De gehele print wereld (kranten & magazines) gaat op dit moment door een niet al te makkelijke tijd en velen binnen die sector hopen dan ook dat de iPad de omzetten weer omhoog kan krikken. Het grote voorbeeld is natuurlijk iTunes waarmee Apple destijds de muziek-industrie nieuw leven inblies nadat deze door Napster en MP3 zogenaamd om zeep was geholpen.

Het begint met een publishing-industrie – net als de muziek-industrie overigens – alle ‘problemen’ alleen maar te lijf gaat met een heleboel angst en gekke fratsen, in plaats van te komen met innovatie die het de moeite waard laat zijn om daadwerkelijk hun product te kopen. Extra accijns op lege cd’s, hogere album-prijzen, gigantische rechtzaken tegen een vrouw die 24 liedjes downloadde en nu de krantensites die geld willen gaan vragen terwijl de buren (ongeveer) dezelfde content voor noppes aanbieden. Echt een duidelijk idee van de markt en de reden waarom klanten wegblijven / afhaken lijkt er niet te zijn.

En dan is er dus de iPad. Dankzij dit ding zou alles moeten veranderen. Ik heb geen idee of dit gaat lukken, maar het is in elk geval goed om te zien dat de geprinte media outlets hun materiaal ineens op een compleet andere manier gaan benaderen. Sports Illustrated gaf reeds eind vorig jaar een voorbeeld van hun plannen. In hun visie worden magazines op tablets een soort apps. Ook onderzoeksbureau Bonnier heeft een concept in elkaar gezet voor het nieuwe formaat.
Op dit moment het meest indrukwekkend vind ik de demo van ViV magazine en hun digitale publicatievorm.

Helaas komt de iPad voorlopig nog niet in Nederland, maar over een kleine maand zal gaan blijken of de oude vertrouwde gedrukte media zichzelf nieuw leven in kan blazen met behulp van Apple’s nieuwste vinding.

terug naar blog