Google’s heerschappij

Door Jules Janssen • Wednesday 19 December 2007

Wat een kleine 10 jaar geleden begon als een afstudeerprojectje is inmiddels uitgegroeid tot een van de meest krachtige merken op het internet en zelfs in de wereld. De heren oprichters hebben er dan ook een leuke zakcent aan overgehouden.
De diensten die het bedrijf aanbiedt zijn uitgegroeid van alleen een zoekmachine tot een compleet pakket met daarin onder andere een weblogdienst, een persoonlijke startpagina, de perfecte email oplossing, online video sharing, een sterke Office tegenhanger en ga zo maar door. En dat ook nog eens allemaal helemaal gratis. Elke maand komt daar wel weer een fantastische nieuwe dienst bij. Elke maand weer geweldige innovaties van ‘t Palo Alto front.

Google

Tegelijkertijd is de invloed van Google Inc inmiddels zo enorm groot geworden, dat sommigen het als beangstigend beginnen te ervaren. Zo weet Google wat je zoekt, wat je leest, wat je koopt, waar je woont, waar je NU bent, met wie je mailt en waarschijnlijk nog veel meer. Nu heb ik persoonlijk niet zo veel moeite met die informatiedeling, want ‘ik doe niets verkeerd’. Maar al die informatie over iedereen op één centrale plek kan natuurlijk wel een gevaar opleveren op het moment dat Google besluit hun ‘do no evil‘-filosofie overboord te gooien en nu nóg meer geld uit al die data te kloppen (waarvan ik dit toch eigenlijk al een mooi voorbeeld vind). Een monopolie, waarop hun positie op dit moment toch mijn rasse schreden naartoe lijkt te gaan, is natuurlijk een erg aantrekkelijke uitgangspositie om een dergelijke stap te nemen.
Het zou bijvoorbeeld zo kunnen zijn dat Google jou in de toekomst bepaalde zoekresultaten niet meer laat zien, omdat jij – in hun ogen – bij het verkeerde bedrijf werkt. Of omdat je in het verleden naar ‘foute’ informatie hebt gezocht. En mailtjes van een goede vriend belanden ineens ‘per ongeluk’ in je spam (of komen zelfs nieteens aan) omdat Google vindt dat diegene nutteloze informatie verspreidt.
Wellicht een beetje een ‘worst case scenario’, maar het verleden bewijst dat een uitgebreide dataverzameling ook een gevaar kan opleveren. Nu wil ik als absolute Google aanhanger en gebruiker van vele van hun diensten het bedrijf natuurlijk in geen enkele manier vergelijken met de Nazi’s, maar feit blijft dat de positie van Google macht met zich meebrengt. Deze macht kan volledig ingezet worden voor ‘het goede doel’, maar het kan zeker ook verleidelijk zijn om deze te misbruiken. Laten we hopen op de eerste optie.

Aanleiding voor deze blog is overigens een gesprek dat ik vorige week na een college had met een docent die iets minder Google fan is. Daarbij zag ik de 2 splinternieuwe (in mijn ogen ook weer geniale) diensten van Google die vandaag bekend werden, te weten de Flighttracker en de translation bots voor Google Talk die natuurlijk ook weer kleine stukjes aan de dataverzameling toevoegen. Al met al reden genoeg om even een stukje te schrijven.

terug naar blog